Simpel WordPress back-ups maken en terugzetten

Back-ups maken van je WordPress website is essentieel. Het zou je maar net gebeuren dat heel je website crasht en niet meer te bereiken is. Wat dan als je geen back-ups hebt? Dan ben je de Sjaak. Als je wel netjes back-ups hebt gemaakt, dan is het geen probleem. Je zet gewoon een back-up terug van je website van een moment dat het nog gewoon prima werkte. Zo simpel is het.

Video

Er is ook een video over dit artikel:

Manieren om WordPress back-ups te maken en terug te zetten

Hieronder heb ik de beste manieren op een rijtje gezet, van makkelijk naar moeilijk. Aan te raden is in ieder geval om back-ups op te slaan op meerdere plekken, zoals op je eigen computer en in de cloud.

1. Plugin (UpdraftPlus)

Er zijn meerdere plugins om back-ups te maken en terug te zetten. UpdraftPlus is één van de beste en daar ga ik me in dit artikel op richten.

Zelf gebruik ik de plugin ook voor mijn websites.

Download en activeer de plugin eerst.

Automatisch geeft de plugin je al een rondleiding hoe het één en ander werkt. Je kan gelijk al je eerste back-up maken:

Je kan gewoon alles aangevinkt laten en je eerste back-up maken. Zo krijg je een back-up van je bestanden en database.

Als je back-up is geslaagd en afgerond, staat het tussen de “Bestaande back-ups”:

De back-up is opgeslagen op de webserver van je hostingprovider, waar je website ook op staat.

Een webserver is echter niet de ideale plek voor de opslag van back-ups. Het is handiger om de webserver gewoon te gebruiken voor je website.

Daarom gaan we de back-ups zo opslaan in een externe opslag..

Om geen zere handjes te krijgen 😉, is het handig om het proces te automatiseren. Er worden dan automatisch back-ups gemaakt.

Ga in het dashboard naar UpdraftPlus > Instellingen en kies een back-up planning voor je bestanden en database:

Back-up planning UpdraftPlus

In mijn geval heb ik het zo ingesteld. Zit je bijvoorbeeld dagelijks intensief aan je website en maak je veel updates? Dan kan je er voor kiezen om dagelijks back-ups te laten maken.

Ik houd persoonlijk 3 back-ups van zowel bestanden als de database opgeslagen. Op die manier raakt mijn opslag niet te snel vol en heb ik toch voldoende back-ups.

Daarna is het handig om een externe opslag te kiezen. In mijn geval heb ik voor Google Drive gekozen.

Kies de externe opslag die jij het liefst wil gebruiken en doorloop de stappen.

Zoals eerder gezegd, is het handig om back-ups op meerdere plekken opgeslagen te hebben.

Dus ik raad aan om ook regelmatig handmatig de back-up gegevens te downloaden en op te slaan op je eigen computer en/of je eigen externe harde schijf.

Bij de “Bestaande back-ups” kan je makkelijk back-up gegevens downloaden, zoals de database, plugins en thema’s.

Helaas is dit proces niet te automatiseren.

Ook bij “Bestaande back-ups” kan je back-ups makkelijk terugzetten door op de “Herstellen” knop te klikken.

Als je een serieuze website hebt en het nog beter en veiliger wil aanpakken, dan raad ik UpdraftPremium aan.

UpdraftPremium heeft onder andere de volgende voordelen:

  • Back-ups opslaan in meerdere externe opslaglocaties
  • Persoonsgegevens anonimiseren in database back-ups
  • Alleen back-up maken van wijzigingen t.o.v. laatste back-up
  • Betere ondersteuning van de ontwikkelaars
  • Bepaalde tijden instellen voor maken en verwijderen van back-ups
  • Gevoelige gegevens versleutelen in database
  • En nog meer!

2. Hostingprovider

Veel hostingproviders maken tegenwoordig automatisch back-ups van WordPress websites.

Ook het terugzetten van een back-up is veelal binnen een paar klikken mogelijk.

Kijk of dat bij jouw hostingprovider ook het geval is.

Bij Cloud86 in ieder geval wel. Dat is mijn favoriete hostingprovider en raad ik ook iedereen aan.

Handig is om niet alleen afhankelijk te zijn van je hostingprovider, maar ook het heft in eigen handen te nemen.

Download de back-ups en zet ze ook op je eigen computer en/of externe harde schijf.

3. Handmatig

Veel handiger is om het proces (grotendeels) te automatiseren, maar handmatig is ook een optie.

Om de bestanden van je WordPress website te downloaden, is het handig om je FTP gegevens bij de hand te hebben.

Gebruik een FTP client, zoals FileZilla, en maak connectie met de webserver waarop de bestanden staan.

Ga naar de root map van je WordPress installatie, meestal is dat “public_html”.

Download alle bestanden naar je eigen computer in een lege map die je hebt aangemaakt.

Zip de map om de bestandsgrootte te verkleinen.

Als je een back-up handmatig wil terugplaatsen, unzip de map en plaats de bestanden van de map in “public_html”.

Voordat je de bestanden van de back-up in “public_html” zet, verwijder je de oude bestanden eerst helemaal of gedeeltelijk, het ligt eraan wat je precies wil back-uppen.

Om een back-up van je database te maken, moet je in phpMyAdmin zijn.

Raadpleeg de website van je hostingprovider als je niet weet hoe je daar komt of neem contact op met de klantenservice.

Selecteer de juiste database in phpMyAdmin en klik op “Exporteren”:

Daarna klik je op “Starten” om het .sql-bestand te exporteren.

Wil je de database, het .sql-bestand, weer terugzetten? Dan is dat gelukkig geen hoge wiskunde.

Selecteer in phpMyAdmin eerst de database waarvan je een back-up wil terugzetten en maak het leeg.

Klik daarna op “Importeren”:

Selecteer in “Bestand kiezen” het juiste .sql-bestand en klik op “Starten”.

Handmatig moet je wel echt weten wat je doet, het kan sneller misgaan.

Gelukkig heb je dan in ieder geval nog back-ups. 🙂

Zorg voor back-ups op meerdere plekken

Ik heb het al eerder gezegd, maar ik vind het belangrijk om nog een keer duidelijk te herhalen.

Zorg voor back-ups op meerdere plekken!

Staan er bijvoorbeeld alleen back-ups op de webserver waar ook je website zelf op staat en er gaat wat mis met de webserver, dan kan je mooi de Sjaak zijn.

Of je slaat bijvoorbeeld alleen je back-ups op, op een externe harde schijf. Stel er is iets met je website en je bent je harde schijf kwijt, wat dan?

Daarom is het aan te raden om op minimaal 2 plekken je back-ups op te slaan.

Denk bijvoorbeeld aan je eigen computer, een externe harde schijf en in de cloud, zoals Google Drive.

Hopelijk heb je wat aan dit artikel en ga je je back-ups op orde maken, wat cruciaal is.

Zijn er onduidelijkheden of heb je vragen? Dan lees ik het hieronder wel!

Plaats een reactie